Saturday, May 5, 2012

Tips : Bercuti Dengan Cara Berhikmah

Adakah anda merancang untuk pergi bercuti? Apa yang perlu anda lakukan?

Disini saya sekadar ingin berkongsi cara yang selalu saya lakukan setiap kali saya merancang untuk bercuti. Perancangan saya selalunya dibuat 1-6 bulan sebelum tarikh tersebut. Kekadang tu adalah juga last minute preparation tetapi masih mengamalkan cara yang sama.. 

Caranya :-
1. Pilih beberapa destinasi yang ingin dikunjungi.

2. Buat perbandingan diantara hotel yang menawarkan kemudahan dengan harga yang berpatutan di setiap destinasi pilihan. Contoh format seperti ini...



3. Buat perbandingan kos transportation dan perjalanan (Airlines, pengangkutan awam atau memandu sendiri sepanjang perjalanan, minyak, tol dan sebagainya) disetiap destinasi pilihan.

4. Akhir sekali hitung segala kos disetiap destinasi pilhan. Destinasi yang mana paling menjimatkan berserta tempoh penginapan yang sesuai dengan budget anda.

Walaupun nampak seperti terlalu berkira, tapi apa salahnya jika kita menghargai setiap sen yang dikeluarkan dan digunakan dengan cara yang berhikmah, agar tidak berlaku sebarang pembaziran.
Ok.. cukup lah untuk hari nie.. dengan serba sedikit idea yang ingin dikongsi... jumpa lagi dan selamat berhujung minggu...

No comments:

Post a Comment